Ar 2019. gada septembri Jēkabpils Izglītības pārvaldes, Jēkabpils pamatskolas, Jēkabpils 2. vidusskolas, PII “Auseklītis” un PII “Zvaniņš” pedagogi, speciālisti un izglītības jomas administratīvie darbinieki iesaistījās Erasmus+ programmas 1.pamatdarbības mobilitātes projektā “Iekļaujošas izglītības starptautiskās pieredzes attīstīšana” realizācijā. Programmas mērķis veicināt izglītības modernizāciju un internacionalizāciju, piedalīties profesionālās pilnveides kursos un apmācībās ārpus valsts, apgūt jaunas darba metodes iekļaujošā izglītībā, pilnveidot savu profesionalitāti un atpakaļ uz Latviju pārvest jaunu akadēmisko, profesionālo un dzīves pieredzi.
Saskaņā ar projektā plānoto dalībnieki piedalīsies šādās aktivitātēs – darba ēnošana un strukturēti kursi un apmācības ārpus valsts. Darba ēnošanas mobilitātes tiek paredzētas sešās valstīs – Lietuvā, Kiprā, Turcijā, Rumānijā, Portugālē un Francijā, lai projektā iesaistītie dalībnieki gūtu pēc iespējas plašāku un atšķirīgāku ieskatu dažādu valstu pieredzē iekļaujošas izglītības jomā. Apmācības/kursi tiek plānoti četrās valstīs – Itālijā, Vācijā, Čehijā un Portugālē. Speciālisti apmeklēs un iepazīs pedagogu darbu gan pirmsskolas izglītības iestādēs, gan dažāda līmeņa skolās (laukos un pilsētā), kā arī iepazīsies ar iekļaujošās izglītības atbalstu pašvaldību līmenī. Kopumā projektā piedalīsies 32 dalībnieki.
Lai gan starptautisko dokumentu un nacionālo normatīvo aktu līmenī mūsu valsts atzīst iekļaujošu izglītību kā vienu no izglītības prioritātēm, tomēr attieksmes maiņa pretī iekļaujošai sabiedrībai un iekļaujošai izglītībai ir pārāk lēna, trūkst izpratnes par iekļaujošas izglītības nepieciešamību un nozīmi. Tāpēc ļoti pozitīvi ir tas, ka projekta realizēšanas gaitā speciālisti klātienē iepazīsies ar dažādu valstu praktisko darba pieredzi iekļaujošā izglītībā, mācību un darba metodēm, dažādu institūciju sadarbības formām, kļūs zinošāki, pilnveidos savas prasmes kā atbalstīt un palīdzēt ikvienam skolēnam, kā risināt dažādas problēmas, kā veidot atbalstošu klases un skolas vidi.
Projekta darbības ilgums: līdz 2021. gada 30.jūnijam
Projektu finansē: Eiropas Savienība
Iekļaujoša izglītība Lietuvā .
Iekļaujoša izglītība Lietuvā .
2019. gada no 14. – 18. oktobrim Jēkabpils pilsētas pirmsskolas pedagogi no pirmsskolas izglītības iestādēm “Zvaniņš” – Gunta Konovalova, Daiga Kalniņa un no pirmsskolas izglītības iestādes “Auseklītis” – Sandra Stankeviča, Aija Upīte-Tutane, Skaidrīte Missa apmeklēja Lietuvas pilsētu Alitys, kur Erasmus+ projekta “Iekļaujošas izglītības starptautiskās pieredzes attīstīšana” ietvaros ēnoja Lietuvas pirmsskolas iestāžu kolēģu darbu un pieredzi iekļaujošas izglītības jomā.
Pedagogu darbu ēnojām vairākās pirmsskolas izglītības iestādēs - “Alytus kindergarten Volungele”, “Šaltinelis” un “Nykštukas”.
Pirmsskolas izglītības iestādē “Volungele” ir iekļauti bērni ar valodas un runas traucējumiem. Ar bērniem katru dienu strādā logopēds, ir ārstnieciskās vingrošanas nodarbības. Šo pirmsskolas izglītības iestādi apmeklē arī bērni ar speciālām vajadzībām, t.sk. bērns ar autismu, kurš darbojas asistenta uzraudzībā. Iekļautajiem bērniem tiek nodrošinātas individuālās logopēda, mūzikas, mākslas un vingrošanas nodarbības. Plānotas arī speciālā pedagoga nodarbības. Atsevišķā telpā individuālajās nodarbībās tiek izmantota interaktīvā grīda. Pirmsskolas izglītības iestāde strādā no 7:30 līdz 17:30, no 7:00 līdz 7:30 un no 17:30 līdz 18:00 strādā «pagarinātā grupa».
Projekta laikā bija iespēja apmeklēt arī pirmsskolas izglītības iestādi “Šaltinelis”. Šobrīd “Šaltinelis” no 145 izglītojamiem apmēram pusei bērnu ir diagnosticēti redzes traucējumi. Pirmsskolas izglītības iestādē (speciāli aprīkotos kabinetos) ar šiem bērniem strādā logopēdi un optometrists. Logopēda kabinets nodrošināts ar interaktīvo tāfeli. Atsevišķi ierīkotas divas telpas, kur vienā atrodas rotaļu istaba, ar lego galdu, bet otrā - datortelpa bērniem. Ir atsevišķa telpa, kur bērns var ieiet un nomierināties, ja ir par kaut ko satraucies. Izglītības iestādē darbojas arī Montessori grupa.
Pirmsskolas izglītības iestādē Nykštukas” mūsu vizītes laikā bija eksperimentu diena. Bērni visas dienas garumā veica dažādus eksperimentus gan telpās, gan ārā. Interesanti bija tas, ka pirmsskolas izglītības teritorijā ir uzcelta neliela siltumnīcā, kur bērni sēj, laista, novāc ražu – vēro kā no sēkliņas vai stādā izaug kāds dārzenis.
Visās pirmsskolas izglītības iestādēs ir muzejtelpa, kur vienkopus ir apskatāmi senie darba instrumenti.
Iepazīstot Lietuvas kolēģu pieredzi iekļaujošajā izglītībā secinām, ka daudzas redzētās darba metodes un paņēmieni ir zināmi un personīgajā darbā pielietoti, bet ir arī jaunas darba metodes, ko izmantosim savā pedagoģiskajā darbā un iepazīstināsim ar tām citus kolēģus. Jaunu darba metožu izstrādei izmantosim redzētās praktiskās metodes: smilšu rotaļmetodi, mūzikas, vadošās intelektuālās sfēras (pēc H.Gārdnera) aktualizēšanu. Ļoti svarīgi iekļaujošās izglītības realizēšanai ir: vides pielāgošana individuāli katram bērnam ar speciālām vajadzībām, asistents bērnam vai skolotāja palīgs, speciālistu komandas darbs un individuālas nodarbības.
Lietuvas mobilitātes dalībnieču vārdā : S.Stankeviča
IEKĻAUJOŠĀ
IZGLĪTĪBA KIPRĀ
ERASMUS + programmas mobilitātes projekta
Nr.2019 – 1-LV01 -KA101-060297 “Iekļaujošās izglītības starptautiskās pieredzes attīstīšana” ietvaros
laikā no 2019. gada 23. novembra līdz 2019. gada 2. decembrim, Jēkabpils skolu
un pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājiem un pedagogiem bija iespēja doties
uz Kipru, lai iepazītos ar šīs valsts izglītības sistēmu, pieredzi iekļaujošās
izglītības realizēšanā, apmeklēt izglītības iestādes, nevalstiskās
organizācijas, vērot nodarbības, piedalīties semināros un diskusijās, kā arī iepazīties
ar Kipras kultūrvēsturiskajām vietām, vidi, tradīcijām.
Viesojoties konsultāciju
iestādē “SHIPCON LIMASSOL LIMITED”, kurai ir plaša iekļaujošās izglītības
pieredze, tikām iepazīstināti ar organizācijas darbības mērķiem, uzdevumiem un
virzieniem. Piedalījāmies semināros un diskusiju darbnīcās par Kipras vēsturi
un kultūru, izglītības sistēmu Kiprā un Latvijā, iekļaujošās izglītības
realizāciju, tās uzdevumiem un izaicinājumiem.
Apmeklējot Nevalstiskās
organizācijas Migrantu informācijas centru “Mi Hub”, tikām iepazīstināti ar centra
darbību, tās mērķiem, uzdevumiem, finansējuma sistēmu, vienlaikus gūstot
saturiski plašāku ieskatu iekļaujošās izglītības pieredzē. Uzzinājām, kādus pasākumu
ciklus šī organizācija veic, lai pēc iespējas veiksmīgāk vietējā sabiedrībā iekļautu
migrantus un bēgļus. Organizacija palīdz risināt veselības aprūpes, dzīvesvietas,
darba un citus sociālos jautājumus. Centra darbības lokā ir arī izglītības jautājumi,
proti, lai palīdzētu migrantiem un bēgļiem veiksmīgāk iekļauties vietējā
sabiedrībā un kultūrā, tiek organizēti valodu apmācības kursi, veidota
sadarbība ar skolām, kuras apmeklē migrantu un bēgļu bērni.
Bija iespēja
iepazīties ar Agios Athanasios pašvaldības skolu “Open School”. Tikāmies ar
skolas vadības pārstāvi V.Sifounu, kurš stāstīja par šīs skolas darbību. Sarunu laikā vairākkārtīgi tika
uzsvērts, ka “skolotājam jābūt draugam”, ka šajā skolā skolotājs vairāk veic
mentora lomu, iedrošina un pamudina, veido diskusijas starp skolotāju un
skolēnu, nodarbības organizē tā, lai tās būtu saistošas un praktiskas. Skola
piedāvā vairāk kā 100 dažāda veida aktivitātes un nodarbības. Skola ir pieejama
ikvienam - bērniem, pieaugušajiem, senioriem, migrantiem u.c. interesentiem. Tiek
piedāvātas papildus pēcstundu nodarbības skolēniem, individuālas speciālistu
konsultācijas bērniem, kuriem ir kādas īpašas mācību grūtības vai veselības
problēmas. Nodarbības ir pieejamas no plkst.7.30 - 21.30. Skolas apmeklētāju
skaits sniedzas pāri 2000. Šīs vizītes
laikā, bija iespēja vērot vienu no nodarbībām – Grieķu valodas stundu
ārzemniekiem (no 16 dažādām valstīm, arī no Latvijas). Pēc nodarbības
norisinājās diskusija ar pasniedzēju un nodarbības apmeklētājiem.
Mobilitātes laikā apmeklējām privāto Limasolas pirmskolas un
sākumskolas izglītības iestādi. Tuvojoties nelielajai iestādei, pamanāma tās
sakoptā vide un rūpes par drošību. Iestādei ir gan gaumīgi aizverami vārti,
kuru atvēršanu var veikt tikai pieaugušais, gan iekļuve iestādē ir droša. Tāpat
ir acīmredzams drošības nodrošinājums- asi stūri, kolonnas apjozti ar porolonu,
lai mazinātu iespējamās traumas. Skolas vadītāja iepazīstināja mūs ar mācību iestādes darba vidi, mācību darba plānošanu
un organizēšanu, sadarbības principiem starp pedagogiem, bērniem un vecākiem.
Vērojot nodarbības gan telpās, gan ārā, tika gūtas jaunas atziņas par metodisko
darbu, sadarbību, bērnu ar īpašām vajadzībām iekļaušanu, arī praktiskas idejas
un aktivitātes, kuras varēs izmantot pedagoģiskajā darbā. Sarunās un diskusijās
ar iestādes pedagogiem, tika noskaidrots, ka mācību darbs tiek organizēts tā,
lai katrs bērns pilnveidotos un attīstītos atbilstoši savām spējām un prasmēm, pedagogi
pievērš uzmanību bērnu individuālajām vajadzībām, realizē bērncentrētu
izglītības pieeju. Aktivitātes un nodarbības ir radošas, praktiskas, saistītas
ar reālo dzīvi, balstītas uz bērnu pašizziņas procesiem un pašvadītu mācīšanos.
Ēnojot mācību procesu Kipras izglītības iestādēs, vērojams, ka
visas mācību darbības vērstas uz nepiespiestu audzēkņu praktisko darbošanos. Kā
pierādījumu bāze kalpo bērna portfolio, kuru apskatot, redzama katra bērna
sasniegumi un individuālā izaugsme.
Lai izglītotu pirmskolas un sākumskolas audzēkņus,
kuru dzīvesvieta ir kalnos, uz ciematiem dodas pedagogi, apmācot skolēnus savās
dzīvesvietās.
Diskusiju un semināru nodarbībās tika noskaidots, ka valsts un
pašvaldības politika un atbalsts attiecībā uz iekļaujošo izglītību ir atrunāts
likumdošanā. Bērnus ar īpašām vajadzībām cenšas iekļaut vispārizglītojošajās
skolās, tiek domāts arī par atbalsta pasākumiem šiem bērniem - papildus
nodarbības, individuālās nodarbības, nepieciešamības gadījumā arī atsevišķas
telpas, papildus laiks eksāmenos, skolotāja palīgi -asistenti. Kiprā ir arī 9
speciālās skolas, kuras apmeklē bērni ar ļoti smagām diagnozēm.
Pašvaldības savās teritorijās pilsētvidi cenšas iekārtot pieejamu arī
cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, muzejos informācija _ Braila rakstā, āra trenažieri
parkos – cilvēkiem ar kustību traucējumiem.
Piedaloties šajā
Erasmus+ mobilitātes projektā ir gūta nenovērtējama pieredze, kura noderēs gan
turpmākajā profesionālajā darbībā, gan piedaloties kādos citos starptautiskos
projektos. Šī bija lieliska iepēja praktizēt un uzlabot svešvalodas zināšanas,
pilnveidoties profesionāli, veidot starptautiskus kontaktus un sadarbības
iespējas, apgūt jaunas atziņas par pedagoga lomu, metodisko un saturisko darbu,
gūtas jaunas idejas un stratēģijas, kuras varēs izmantot arī savā profesionālajā
darbībā. Paplašinātas un padziļinātas zināšanas par iekļaujošo izglītību, tās
izaicinājumiem un iespējām. Šāda pieredze motivē pilnveidoties, mācīties no
citiem, dalīties pieredzē ar kolēģiem, izmēģināt jaunas mācīšanas un mācīšanās
stratēģijas. Gūstot priekšstatu par Kipras izglītības sistēmu, vienlaicīgi
attīstās arī prasmes analizēt, salīdzināt, izvērtēt un rodas vēlme pārņemt un
realizēt savā darbā labos piemērus. Iepazīstot
Kipras vēsturi, kultūru un tradīcijas, veidojas lielāka izpratne par atšķirīgo
un kopīgo, iecietības un tolerances jēdzieniem, tās izpausmēm ikdienas dzīvē un
saskarsmē. Jēdziens ,, Iekļaujoša izglītība”
Kiprā tiek izprasts daudz plašāk nekā tas pierasts Latvijā, t.i. ne tikai
iekļaujot skolēnus ar īpašām vajadzībām, bet iekļaujot arī migrantus ( arī
bērnus) grieķu izglītības iestādēs, sabiedrībā, kultūrā.
Kipras mobilitātes dalībnieku vārda: I.Dišlere