Rīgā 2018. gada 21. novembrī (prot. Nr. 53 29.
§)
Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem
1. Noteikumi nosaka
valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijas un tām atbilstošu izglītības programmu
paraugus.
2. Pirmsskolas
izglītības satura īstenošanas mērķis ir zinātkārs, radošs un dzīvespriecīgs
bērns, kas dzīvo veselīgi, droši un aktīvi, patstāvīgi darbojas, ieinteresēti
un ar prieku mācās, gūstot pieredzi par sevi, citiem, apkārtējo pasauli un
savstarpējo mijiedarbību tajā.
3.1. sekmēt vispusīgu bērna attīstību, ievērojot viņa
vajadzības, intereses, spējas un pieredzi un liekot pamatus vērtībās balstītu
ieradumu veidošanai;
3.2. attīstīt bērna sociālās un emocionālās prasmes, kas ietver
sevis, savu emociju, domu un uzvedības apzināšanu, spēju saprast citus un
veidot pozitīvas attiecības;
3.3. attīstīt kritisko domāšanu, prasmi pieņemt atbildīgus
lēmumus, jaunradi un uzņēmējspēju, sadarbības, pilsoniskās līdzdalības un
digitālās prasmes;
3.4. veidot pratību pamatus mācību jomās – valodu, sociālā un
pilsoniskā, kultūras izpratne un pašizpausme mākslā, dabaszinātņu, matemātikas,
tehnoloģiju, veselība un fiziskā aktivitāte;
3.5. nodrošināt bērnam iespēju sagatavoties pamatizglītības
ieguvei.
4. Pirmsskolas
izglītību īsteno atbilstoši šo noteikumu pielikumos sniegtajiem pirmsskolas
izglītības programmu paraugiem. Pirmsskolas izglītības saturs ietverts
pirmsskolas izglītības programmā (1. pielikums), mazākumtautību
pirmsskolas izglītības programmā (2. pielikums), speciālās
pirmsskolas izglītības programmā (3. pielikums) un mazākumtautību
speciālās pirmsskolas izglītības programmā (4. pielikums).
5. Pirmsskolas
izglītības saturā un procesā iekļaujamās vērtības ir dzīvība, cilvēka cieņa,
brīvība, ģimene, darbs, daba, latviešu valoda un Latvijas valsts, kā arī citas
vērtības, kas minētas Satversmē un Ministru kabineta
noteikumos par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību
līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību.
6. Audzināšanas un
mācīšanās procesa vienotībā bērnā tiek veicināta šajos noteikumos minēto
vērtību un tajās balstītu ieradumu, kā arī šādu tikumu attīstība – atbildība,
drosme, uzņēmība, mērķtiecība, centība, savaldība, mērenība, tolerance,
laipnība, līdzcietība, taisnīgums, solidaritāte.
7. Bērna attieksmi
pret šajos noteikumos minētajām vērtībām veido ikdienas saziņā un mijiedarbībā
gan ģimenē, gan izglītības iestādē, gan plašākā sabiedrībā.
IV. Pirmsskolas izglītības obligātais saturs,
tā apguves plānotie rezultāti mācību jomās un īstenošanas principi
8.1. šajos noteikumos minētās vērtības un tikumi;
8.2. caurviju prasmes, kas ir pirmsskolas izglītības obligātā
satura pamats. Tās ietver bērna darbības, domāšanas, emocionālos un sociālos
aspektus, kas palīdz apgūt zināšanas, izpratni un pamatprasmes dažādos
kontekstos;
8.3. zināšanas, izpratne un pamatprasmes valodu, sociālās un
pilsoniskās, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā, dabaszinātņu,
matemātikas, tehnoloģiju, veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomās.
9.1. kritiskā domāšana un problēmu risināšana. Bērns lieto
sadzīves darbību algoritmus pazīstamās situācijās, formulē vienkāršas sakarības
un darbību secību, nosaka pazīstamu situāciju, notikumu cēloņus un sekas, mācās
izvērtēt informācijas ticamību, pieņemt lēmumus, izdarīt izvēles un vērtēt
izdarīto;
9.2. jaunrade un uzņēmējspēja. Bērns izdomā vairākas risinājuma
iespējas ierastu darbību veikšanai, izrāda iniciatīvu, mācās apzināties sevi kā
aktīvu un radošu personību, vēlas apgūt jaunas prasmes;
9.3. pašvadīta mācīšanās. Bērns atšķir emocijas un nosaka to
cēloņus, mācās pārvaldīt savu uzvedību, ievēro dienas kārtību, spēj pagaidīt,
spēj paveikt darbību līdz galam, patstāvīgi ģērbjas un kārto savas mantas,
mācās izvirzīt savas darbības mērķi, plānot darbību, lai īstenotu ieceri,
darbojas patstāvīgi, ar atbalstu pārvar grūtības, mācās paveikt uzticēto
pienākumu, lepojas ar saviem sasniegumiem, neizdošanos un kļūdas vērtē kā daļu
no mācīšanās, novērtē savu un citu darbību un tās rezultātu, paskaidro savu
vērtējumu;
9.4. sadarbība. Bērns izsaka savas domas un jūtas, mācās
uzklausīt citus un izteikt savu viedokli, sāk saprast, kā paša emocijas un
uzvedība ietekmē citus, mācās risināt konfliktsituācijas, saskaņot darbības ar
citiem, izturas pieklājīgi un rīkojas iejūtīgi, mācās veidot noturīgas
attiecības un savu izpratni par draudzību, palīdz un pieņem palīdzību, mācās
strādāt, izvirzot kopīgu mērķi, uzņemties un dalīt atbildību;
9.5. pilsoniskā līdzdalība. Bērns piedalās kārtības un drošības
noteikumu izveidē un apspriešanā, saprot, pieņem un ievēro tos, mācās ievērot
un cienīt citu vajadzības un tiesības, mācās darboties videi draudzīgi,
izvēloties darbam atbilstošus resursus un saudzīgi tos lietojot;
9.6. digitālās prasmes. Bērns mācās atšķirt virtuālo pasauli no
reālās un saprast digitālo tehnoloģiju lomu, zina noteikumus, kas jāievēro,
lietojot dažādus informācijas nesējus, tai skaitā digitālās ierīces.
10. Pirmsskolas
izglītības nobeigumā bērns ir apguvis šādus pratību pamatus, kas ietver
vērtības un tikumus, caurviju prasmes un zināšanas, izpratni un pamatprasmes:
10.1. valodu mācību jomā:
10.1.1. valodā, kurā tiek īstenota izglītības programma, bērns skaidro,
kāpēc cilvēki sazinoties lieto valodu, klausās tekstu, nosauc tajā darbojošās
personas, atstāsta notikumus, izdomā teksta turpinājumu, jautā par neskaidro un
atbild uz konkrētu jautājumu, saprotami un secīgi stāsta par redzēto, dzirdēto,
piedzīvoto, piedalās sarunā, nepārtrauc runātāju, runā lieto dažādas runas
intonācijas, atšķir un nosauc skaņas, skaņu apzīmē ar atbilstošu burtu, lasa
vārdus un saprot izlasīto, raksta rakstītos burtus;
10.1.2. bērns, kurš apguvis mazākumtautību pirmsskolas izglītības
programmu, latviešu valodā atbild uz jautājumiem par redzēto un dzirdēto,
jautā, lai iegūtu informāciju, izsaka savas vajadzības, iesaistās sarunā par
tematiem, kuri saistīti ar ikdienu un mācību procesu; mācās pareizi izrunāt
skaņas, pazīst iespiestos burtus, lasa īsus ikdienas situācijās un mācību
procesā biežāk lietojamus vārdus;
10.2. sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā bērns apzinās sevi,
piederību ģimenei un izglītības iestādei, skaidro un atšķir labu rīcību no
sliktas, novērtē paša izvēlētu un patstāvīgi veiktu darbību, prognozē dažādas
rīcības sekas ar personīgo veselību un drošību saistītās ikdienas situācijās
(saskarsme ar pazīstamu cilvēku un svešinieku, veselībai kaitīgu vielu
lietošanas un sadzīves traumatisma risku mazināšana mājās, izglītības iestādē,
uz ielas, rotaļās brīvā dabā, pie ūdenstilpēm un spēļu laukumos, kā arī
ugunsdrošības, ceļu satiksmes drošības, elektrodrošības noteikumi), ievēro
noteikumus, saprot, pie kā un kādā gadījumā vērsties pēc palīdzības, kad jūtas
slikti vai nedroši, nosauc ārkārtas palīdzības numuru 112; skaidro, ka Latvija
ir daļa no pasaules, saprot, ka cilvēki ir dažādi; atpazīst un nosauc Latvijas
valsts simbolus – karogu, ģerboni un himnu, mācās ar cieņu izturēties pret
tiem;
10.3. kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomā
bērns vēro, klausās un iztēlojas, rada un īsteno ideju daudzveidīgā darbībā,
mērķtiecīgi izmanto mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus un, ja nepieciešams,
kombinē tos, izvēlas un radoši izmanto dažādus materiālus, iepazīst latviešu un
citu tautu tradicionālajai kultūrai raksturīgo, skandē tautasdziesmas, deklamē
īsus dzejoļus, izspēlē pašu izdomātu vai literārā darba sižetu, dzied, muzicē,
dejo, brīvi un droši improvizē ar kustībām vai skaņu rīkiem, dziedot
individuāli un kopā ar citiem, ar mūzikas pavadījumu un bez tā, stāsta par savu
pieredzi radošā darbībā, raksturo vizuālās mākslas, mūzikas un literārā darba
radīto pārdzīvojumu;
10.4. dabaszinātņu mācību jomā bērns novērojot, salīdzinot un
eksperimentējot izzina apkārtnē raksturīgo dzīvo organismu – augu, dzīvnieku un
sēņu – pazīmes, iežu un ūdens īpašības, salīdzina no dažādiem materiāliem –
stikla, koka, plastmasas, papīra, akmens – izgatavotu priekšmetu īpašības un to
izmantošanas iespējas, novēro debess ķermeņus un to kustību, novēro zemes
virsmas dažādību (līdzena, nelīdzena) tuvākajā apkārtnē, stāsta par novērotajām
pārmaiņām dabā, mainoties gadalaikiem, diennaktij, laikapstākļiem, saprot
drošas uzvedības pamatus saskarsmē ar dzīvniekiem (tai skaitā kukaiņiem),
augiem un sēnēm (tai skaitā nepazīstamiem), saprot, ka jāsaudzē daba un tās
resursi, iesaistās tuvākās apkārtnes sakopšanas darbos;
10.5. matemātikas mācību jomā bērns darbojoties nosaka skaitļa
sastāvu desmit apjomā, veido skaitļa sastāva dažādas variācijas, izsaka pieņēmumu
par skaitu attēlos un priekšmetu kopās un skaitot to pārbauda, skaitu apzīmē ar
tam atbilstošu ciparu, raksta ciparus, ar nosacītiem mēriem nosaka garumu,
platību un ietilpību, ar lineālu mēra garumu, izzina ģeometriskas figūras, tai
skaitā telpiskus ķermeņus, raksturo to formu un saista ar pazīstamiem
objektiem, šķiro priekšmetus pēc vairākām pazīmēm un salīdzina pēc skaita un
lieluma (lietojot vārdus "vairāk", "mazāk",
"lielāks", "mazāks"), nosauc objektu atrašanās vietu telpā
un plaknē (lietojot vārdus "virs", "zem", "pie",
"aiz", "blakus", "pa labi", "pa
kreisi"), radoši un atbilstoši noteiktam nosacījumam veido ritmiskas
rindas un sakārtojumus no priekšmetiem un ģeometriskām figūrām;
10.6. tehnoloģiju mācību jomā bērns stāsta par sava darba ieceri,
plāno savas ieceres īstenošanas soļus, izvēlas nepieciešamos materiālus, īsteno
ieceri un novērtē rezultātu, apgūst dažādas tehnikas, paņēmienus un drošības
noteikumus materiālu un instrumentu izmantošanā savas ieceres īstenošanai,
veido un savieno detaļas, iegūstot sev vēlamo formu no piedāvātajiem vai
izvēlētajiem materiāliem, tur un pareizā satvērienā lieto rakstāmpiederumus un
darbarīkus, piedalās vienkāršu un veselīgu ēdienu pagatavošanā, iepazīstot
veselīga uztura nozīmi;
10.7. veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomā bērns ar
prieku iesaistās nodarbībās telpās un ārā un veido veselīga dzīvesveida
ieradumus, apzinoties riskus veselībai un mācoties tos novērst, sev un citiem
drošā veidā pārvietojas pa dažādām šķēršļu joslām un piedalās kustību rotaļās,
apvienojot soļošanu, skriešanu, rāpošanu, rāpšanos, notur līdzsvaru, pārvieto
priekšmetus un pārvar šķēršļus, izvēloties darbības veidu atbilstoši
situācijai, daudzveidīgi izmanto sīkās motorikas prasmes, apzinās savu dzimumu
un ķermeņa neaizskaramību, ikdienā regulāri ievēro personīgo higiēnu, stāsta,
kādi individuālie aizsardzības līdzekļi jālieto dažādās kustību aktivitātēs,
piemēram, pārvietojoties ar velosipēdu.
11.1. vienots audzināšanas un mācību process, kurā bērns
praktiskā darbībā integrēti apgūst zināšanas, izpratni un pamatprasmes dažādās
mācību jomās, attīsta caurviju prasmes un veido vērtībās balstītus ieradumus;
11.2. galvenā mācību organizācijas forma ir rotaļnodarbība. Lai
sasniegtu plānotos rezultātus, tā tiek īstenota:
11.2.1. visas dienas garumā;
11.2.2. telpās un ārā;
11.2.3. ietverot bērna brīvu un patstāvīgu rotaļāšanos un
pedagoga mērķtiecīgi organizētu un netieši vadītu mācīšanos rotaļdarbībā;
11.2.4. nodrošinot vienmērīgu slodzi, atpūtu un bērna darbošanos
atbilstoši individuālajām spējām;
11.3. bērns mācās iedziļinoties. Mācību procesā:
11.3.1. tiek izvirzīti skaidri mācīšanās mērķi un sasniedzamie
rezultāti;
11.3.2. tiek piedāvāti daudzveidīgi uzdevumi un laiks darbību
modelēšanai;
11.3.3. tiek nodrošināta atbalstoša un attīstoša atgriezeniskā
saite un iespēja bērnam skaidrot darbību gaitu un domāt par savu mācīšanos un
sasniegto rezultātu;
11.4. mācības bērnam ir personiski nozīmīgas. Mācību procesā
tiek nodrošināta:
11.4.1. saistība ar viņa pieredzi un ikdienu un iesaiste lēmumu
pieņemšanā par savu dzīvi;
11.4.2. iespēja interesēties un iesaistīties izglītības iestādes
kultūras veidošanā, kopienā, valstī un pasaulē notiekošajos procesos un
raudzīties nākotnē, izzinot un izvērtējot personiskajai un arī sabiedrības
attīstībai un labklājībai nozīmīgus tematus;
11.5. tiek respektēta bērnu dažādība pēc dzimuma, etniskās
piederības, reliģiskās pārliecības, veselības stāvokļa, valodas, intelektuālās
attīstības un citām pazīmēm, ievērojot diskriminācijas un atšķirīgas attieksmes
aizliegumu, kā arī novērtētas bērna individuālās spējas un talanti;
11.6. tiek nodrošinātas bērna individuālās vajadzības, ievērojot
vides pieejamības principus, tādējādi palielinot ikviena bērna līdzdalības
iespējas, kā arī veicinot savstarpējo dialogu un nodrošinot sadarbībā balstītu
profesionālu atbalstu;
11.7. tiek īstenota bērna, pedagogu, vecāku vai bērna likumisko
pārstāvju mērķtiecīga, atbalstoša, uz bērna mācīšanās un attīstības vajadzībām
vērsta sadarbība, iesaistot vecākus vai bērna likumiskos pārstāvjus bērna
mācīšanās procesā un nodrošinot regulāru atgriezenisko saiti par bērna sniegumu
un sasniegumiem;
11.8. mācību vide ir fiziski un emocionāli droša, atbalstoša un
attīstoša, mainīga un pielāgota ikviena bērna mācīšanās un attīstības
vajadzībām.
12. Mācību snieguma
vērtēšanas pamatā ir novērojumi par bērna darbību vai darba galarezultātu.
Vērtēšana ir neatņemama mācību procesa sastāvdaļa, kas bērnam un pedagogam
nodrošina efektīvu atgriezenisko saiti, kuras mērķis ir uzlabot mācīšanos un
mācīšanu. Pedagogs periodiski informē bērna vecākus vai bērna likumisko
pārstāvi par saviem novērojumiem.
13.1. atklātības un skaidrības princips – bērnam ir zināmi un
saprotami plānotie sasniedzamie rezultāti un viņa snieguma vērtēšanas
kritēriji;
13.2. metodiskās daudzveidības princips – mācību snieguma
vērtēšanai izmanto dažādus metodiskos vērtēšanas paņēmienus;
13.3. sistēmiskuma princips – bērna snieguma vērtēšanas pamatā
ir sistēma, kuru raksturo regulāru, pamatotu un noteiktā secībā veidotu darbību
kopums;
13.4. iekļaujošais princips – vērtēšanu pielāgo ikviena bērna
dažādajām mācīšanās vajadzībām;
13.5. izaugsmes princips – mācību snieguma vērtēšanā, īpaši
mācīšanās posma nobeigumā, tiek ņemta vērā individuālā mācību snieguma
attīstība.
14. Mācību snieguma
vērtēšanas metodiskos paņēmienus un vērtēšanas kritērijus nosaka pedagogs,
ievērojot attiecīgajā mācību jomā noteiktos plānotos sasniedzamos rezultātus un
izglītības iestādē atbilstoši šajos noteikumos minētajiem pirmsskolas izglītības
vērtēšanas pamatprincipiem izstrādāto bērna mācību sasniegumu vērtēšanas
kārtību.
15. Pirmsskolas
izglītības apguves nobeigumā pedagogs novērtē un apraksta, kādi ir bērna
sasniegumi attiecībā pret šajos noteikumos noteiktajiem obligātā satura apguves
plānotajiem rezultātiem. Pedagogs rakstiski par to informē vecākus vai bērna
likumisko pārstāvi.
16. Atzīt par spēku
zaudējušiem Ministru kabineta 2012. gada 31. jūlija noteikumus Nr. 533 "Noteikumi par valsts pirmsskolas
izglītības vadlīnijām" (Latvijas Vēstnesis, 2012, 129. nr.).
17. Izglītības iestāde, kas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai ir licencējusi pirmsskolas izglītības programmu, nodrošina tās īstenošanu atbilstoši attiecīgās pirmsskolas izglītības programmas paraugam.
17. Izglītības iestāde, kas līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai ir licencējusi pirmsskolas izglītības programmu, nodrošina tās īstenošanu atbilstoši attiecīgās pirmsskolas izglītības programmas paraugam.
18. Noteikumi stājas spēkā 2019. gada 1. septembrī.
Ministru
prezidents Māris Kučinskis
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis
1.pielikumsIzglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis
Ministru kabineta
2018. gada 21. novembra
noteikumiem Nr. 716
.novembra noteikumi Nr.716
Izglītības programmas
kods 0101 11 11
I. Izglītības
programmas īstenošanas mērķis un uzdevumi
1. Vispārējās pirmsskolas izglītības programmas (turpmāk –
izglītības programma) īstenošanas mērķis ir veicināt bērna vispusīgu attīstību
un veselības nostiprināšanu, kā arī nodrošināt sagatavošanos pamatizglītības
ieguvei. Uzdevumi īstenojami atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības
vadlīnijām.
II. Izglītības saturs
2. Izglītības saturs ir noteikts valsts pirmsskolas izglītības
vadlīnijās.
III. Pedagoģiskā
procesa organizācijas principi un īstenošanas plāns
3. Izglītības programmu īsteno atbilstoši izglītības iestādes
nolikumam.
4. Izglītības programmu bērns apgūst līdz pamatizglītības
programmas apguves sākšanai.
5. Izglītības programmu īsteno atbilstoši bērna spējām,
interesēm, individuālajai pieredzei un vajadzībām, sekmējot katra bērna
individuālos sasniegumus.
6. Organizējot pedagoģisko procesu, izglītības iestāde
nodrošina:
6.1. atbalstošu vidi bērna un pedagoga sadarbībai;
6.2. iespēju iepazīt citus bērnus un pieaugušos, izprast kopīgo
un atšķirīgo;
6.3. iespēju vērot pozitīvus bērnu un pieaugušo sadarbības
paraugus, veidojot izpratni par vērtībām (piemēram, dzīvība (tai skaitā
veselība), cilvēka cieņa, brīvība, ģimene, laulība, darbs, daba, kultūra,
latviešu valoda un Latvijas valsts) un tikumiem, kas minēti šajos noteikumos un
normatīvajā aktā par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas,
mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas
kārtību;
6.4. iespēju līdzdarboties izglītības iestādes vides iekārtošanā
un saudzēšanā, mācīties pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par konkrētām
darbībām.
7. Atbilstoši pirmsskolas izglītības bērnu vecumposmam
pirmsskolas izglītības obligātais saturs, kas ietver vērtības un tikumus,
caurviju prasmes un zināšanas, izpratni un pamatprasmes dažādās mācību jomās
(valodu, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratne un pašizpausme mākslā,
dabaszinātnes, matemātika, tehnoloģijas, veselība un fiziskā aktivitāte) ir
veselums, ko īsteno rotaļnodarbībā kā integrētu mācību procesu dienas garumā.
8. Obligātā mācību satura īstenošanu plāno un organizē:
8.1. divos posmos. Laikposmā no 1. septembra līdz 31. maijam
nodrošina mācību procesu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktā
pirmsskolas izglītības obligātā satura īstenošanai un bērnam plānoto
sasniedzamo rezultātu apguvei, laikposmā no 1. jūnija līdz 31. augustam
nodrošina mācību procesu bērna vispusīgas attīstības un iepriekšējā laikposmā
iegūto zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī vērtībās
balstītu tikumu un ieradumu nostiprināšanai;
8.2. kā integrētas mācības par bērnam aktuālu tematu (laikposmā,
ne īsākā par vienu mēnesi):
8.2.1. formulē tematam atbilstošu, konkrētu un bērnam saprotamu
galveno ziņu un izvēlas kompleksus sasniedzamos rezultātus visās mācību jomās,
nodrošinot zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī
vērtībās balstītu tikumu un ieradumu apguvi;
8.2.2. paredz savstarpēji saskaņotu sasniedzamo rezultātu apguvi
pa nedēļām un nedēļas dienām;
8.2.3. katras dienas rotaļnodarbībā paredz aktivitātes bērna
rotaļdarbībai atbilstošā vidē konkrētu sasniedzamo rezultātu apguvei;
8.2.4. bērna mācību snieguma pilnveidei atbilstoši viņa
vajadzībām vai citu apstākļu ietekmē, ja nepieciešams, maina plānotos
sasniedzamos rezultātus un aktivitātes;
8.3. nodrošinot bērnam iespēju katru dienu daļu no mācību satura
apgūt ārpus telpām;
8.4. nodrošinot katru dienu regulāras fiziskās aktivitātes un
veselību veicinošu ieradumu veidošanu;
8.5. iekļaujot dažādus pasākumus, piemēram, kas saistīti ar
valsts svētkiem, gadskārtu ieražām un tradīcijām, lai sasniegtu obligātā mācību
satura apguves plānotos rezultātus.
9. Pirmsskolas izglītības grupā, īstenojot arī speciālās
pirmsskolas izglītības programmu, iekļauj bērnus ar speciālām vajadzībām,
ievērojot normatīvo regulējumu un izstrādājot viņiem individuālu izglītības
programmas apguves plānu.
10. Pirmsskolas mācību satura apguvi plāno un īsteno pirmsskolas
pedagogs vai pirmsskolas pedagogs regulārā sadarbībā ar citiem speciālistiem,
iesaistot vecākus vai bērna likumiskos pārstāvjus bērna mācīšanās atbalstam.
11. Bērnu izglītības programmas apguvei uzņem un atskaita no tās
atbilstoši normatīvajam regulējumam.
IV. Mācību vides
raksturojums
12. Izglītības iestādes mācību vide gan telpās, gan tās
teritorijā ir bērna attīstību un mācības veicinoša.
13. Izglītības iestādes fiziskā vide ir piemērota ikvienam
bērnam, tai skaitā bērniem ar funkcionāliem traucējumiem. Vide ir droša,
daudzfunkcionāla un ērta (bērni var darboties grupās un individuāli, ir iespēja
organizēt mācību centrus vai organizatoriskās zonas, ir izvietotas bērniem
saprotamas norādes un nodrošināta viegla piekļuve mācību līdzekļiem,
priekšmetiem un vietām, kas veicina obligātā mācību satura apguves plānoto
rezultātu sasniegšanu, ir vieta kustībām un atpūtai), estētiska, atbilst
higiēnas normām un ir nodrošināta ar aprīkojumu daudzveidīgām kustību
aktivitātēm izglītības iestādes teritorijā.
14. Sociāli emocionālā vide garantē drošību, rosina savstarpēju
uzticēšanos un cieņu, vēlmi palīdzēt un savstarpēji atbalstīt mācīšanās procesā
un personiskajās grūtībās. Atbilstoši bērna vajadzībām tiek veidotas
speciālistu grupas, kas atbilstoši kompetencei sniedz pedagoģisko palīdzību un
koordinē psiholoģisko un sociālo atbalstu, iesaistot bērna vecākus, pedagogus,
speciālistus un citus izglītības iestādes darbiniekus.
V. Bērna mācību
sasniegumu vērtēšanas kārtība
15. Izglītības iestāde patstāvīgi izstrādā bērna mācību
sasniegumu vērtēšanas kārtību atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības
vadlīnijās noteiktajiem pirmsskolas izglītības vērtēšanas pamatprincipiem.
16. Bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kārtībā izglītības
iestāde iekļauj informāciju par vecāku vai bērna likumisko pārstāvju
informēšanas biežumu, apjomu un veidu, kā arī par sadarbības formām ar vecākiem
vai bērna likumiskajiem pārstāvjiem bērna attīstības veicināšanai.
VI. Izglītības
programmas īstenošanai nepieciešamā personāla, finanšu un materiālo līdzekļu
izvērtējums un pamatojums
17. Izglītības iestādes dibinātājs (turpmāk – dibinātājs)
saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka pedagogu profesiju un
amatu sarakstu, un Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka prasības
pedagogiem nepieciešamajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai,
nodrošina izglītības programmas īstenošanai atbilstošu pedagogu personālu.
18. Ņemot vērā izglītības iestādes grupu darba laiku un grupu
skaitu, dibinātājs komplektē izglītības programmas īstenošanai nepieciešamo
pedagogu un pedagogu atbalsta personālu.
19. Dibinātājs izveido izglītības programmas īstenošanai
nepieciešamās ārstniecības, saimnieciskā un tehniskā personāla amatu vienības.
20. Izglītības programmas apguvi nodrošina no dibinātāja finanšu
līdzekļiem.
21. Izglītības programmas īstenošanas izmaksas sedz dibinātājs
atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par pirmsskolas izglītības programmu
īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo.
22. Piecgadīgo un sešgadīgo bērnu izglītošanā nodarbināto
pedagogu darba samaksai paredzēto valsts finansējumu dibinātājs sadala
atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par valsts budžeta mērķdotāciju
pedagogu darba samaksai pašvaldību izglītības iestādēs vai Ministru kabineta
noteikumiem par kārtību, kādā valsts finansē izglītības programmas privātās
izglītības iestādēs. Pārējo pedagogu darba samaksa tiek nodrošināta no
dibinātāja finanšu līdzekļiem.
23. Pedagogu darba samaksu (tai skaitā apmaksājamo un papildus
apmaksājamo darba stundu skaitu vienai amata vienībai nedēļā, kā arī darba
samaksas apmēru) nodrošina dibinātājs atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem
par pedagogu darba samaksu.
24. Ārstniecības, saimnieciskā un tehniskā personāla darba
samaksu veic no dibinātāja finanšu līdzekļiem.
25. Higiēnas prasību ievērošanu un teritorijas, telpu, iekārtu
un inventāra uzturēšanu kārtībā nodrošina izglītības programmas īstenotājs
atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka higiēnas prasības
izglītības iestādēm, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas.
26. Izglītības programmas īstenošanai nepieciešamo materiāli
tehnisko bāzi pašattīstības un radošās darbības veicināšanai nodrošina
dibinātājs.
Izglītības
un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis
Izglītības programmas
kods: 0101 51 11, 0101 52 11, 0101 53 11, 0101 54 11, 0101 55 11, 0101 56 11,
0101 57 11, 0101 58 11, 0101 59 11
I. Izglītības
programmas īstenošanas mērķis un uzdevumi
1. Speciālās pirmsskolas izglītības programmas (turpmāk –
izglītības programma) īstenošanas mērķis ir veicināt bērna vispusīgu attīstību
un veselības nostiprināšanu, kā arī nodrošināt bērna sagatavošanos
pamatizglītības ieguvei. Uzdevumi īstenojami atbilstoši valsts pirmsskolas
izglītības vadlīnijām.
II. Izglītības saturs
2. Izglītības saturs ir noteikts valsts pirmsskolas izglītības
vadlīnijās.
III. Pedagoģiskā
procesa organizācijas principi un īstenošanas plāns
3. Izglītības programmu īsteno atbilstoši izglītības iestādes
nolikumam, nodrošinot atbalstošu vidi bērniem ar speciālām vajadzībām.
4. Bērns apgūst izglītības programmu līdz pamatizglītības
programmas apguves sākšanai.
5. Izglītības programmu īsteno atbilstoši bērna spējām,
attīstības līmenim, veselības stāvoklim, interesēm, individuālajai pieredzei un
vajadzībām, sekmējot katra bērna individuālos sasniegumus.
6. Pirmsskolas izglītības grupā iekļauj bērnus ar speciālām
vajadzībām, ievērojot normatīvo regulējumu un izstrādājot viņiem individuālu
izglītības programmas apguves plānu.
7. Izglītības programmas īstenošanas pamatā ir pedagogu un
speciālistu mērķtiecīgs un padziļināts bērna spēju izvērtēšanas, izpētes un
korekcijas darbs.
8. Organizējot pedagoģisko procesu, izglītības iestāde
nodrošina:
8.1. mācību procesu, kas atbilst bērna spējām, attīstības
līmenim un veselības stāvoklim;
8.2. bērnam nepieciešamo pedagoģisko un psiholoģisko atbalstu;
8.3. pamatprasmju un darbības pieredzi, kas bērnam dod iespēju
rīkoties gan zināmās, gan jaunās situācijās;
8.4. atbalstošu vidi bērna un pedagoga sadarbībai;
8.5. iespēju iepazīt citus bērnus un pieaugušos, izprast kopīgo
un atšķirīgo;
8.6. iespēju vērot pozitīvus bērnu un pieaugušo sadarbības
paraugus, veidojot izpratni par vērtībām (piemēram, dzīvība (tai skaitā
veselība), cilvēka cieņa, brīvība, ģimene, laulība, darbs, daba, kultūra,
latviešu valoda un Latvijas valsts) un tikumiem, kas minēti šajos noteikumos un
normatīvajā aktā par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas,
mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas
kārtību;
8.7. iespēju līdzdarboties izglītības iestādes vides iekārtošanā
un saudzēšanā, mācīties pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību par konkrētām
darbībām.
9. Atbilstoši pirmsskolas izglītības bērnu vecumposmam
pirmsskolas izglītības obligātais saturs, kas ietver vērtības un tikumus,
caurviju prasmes un zināšanas, izpratni un pamatprasmes dažādās mācību jomās
(valodu, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratne un pašizpausme mākslā,
dabaszinātnes, matemātika, tehnoloģijas, veselība un fiziskā aktivitāte) ir
veselums, ko īsteno rotaļnodarbībā kā integrētu mācību procesu dienas garumā.
10. Obligātā mācību satura īstenošanu plāno un organizē:
10.1. divos posmos. Laikposmā no 1. septembra līdz 31. maijam
nodrošina mācību procesu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktā
pirmsskolas izglītības obligātā satura īstenošanai un bērnam plānoto
sasniedzamo rezultātu apguvei, laikposmā no 1. jūnija līdz 31. augustam
nodrošina mācību procesu bērna vispusīgas attīstības un iepriekšējā laikposmā
iegūto zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī vērtībās
balstītu tikumu un ieradumu nostiprināšanai;
10.2. kā integrētas mācības par bērnam aktuālu tematu
(laikposmam, ne īsākam par vienu mēnesi):
10.2.1. formulē tematam atbilstošu, konkrētu un bērnam saprotamu
galveno ziņu un izvēlas kompleksus sasniedzamos rezultātus visās mācību jomās,
nodrošinot zināšanu, izpratnes, pamatprasmju un caurviju prasmju, kā arī
vērtībās balstītu tikumu un ieradumu apguvi;
10.2.2. paredz savstarpēji saskaņotu sasniedzamo rezultātu
apguvi pa nedēļām un nedēļas dienām;
10.2.3. katras dienas rotaļnodarbībā paredz aktivitātes bērna
rotaļdarbībai atbilstošā vidē konkrētu sasniedzamo rezultātu apguvei;
10.2.4. bērna mācību snieguma pilnveidei atbilstoši viņa
vajadzībām vai citu apstākļu ietekmē, ja nepieciešams, maina plānotos
sasniedzamos rezultātus un aktivitātes;
10.3. nodrošinot bērnam iespēju katru dienu daļu no mācību
satura apgūt ārpus telpām;
10.4. katru dienu nodrošinot latviešu valodas mācību satura
apguvi, regulāras fiziskās aktivitātes un veselību veicinošu ieradumu
attīstību;
10.5. iekļaujot dažādus pasākumus, piemēram, kas saistīti ar
valsts svētkiem, gadskārtu ieražām un tradīcijām, lai sasniegtu obligātā mācību
satura apguves plānotos rezultātus.
11. Pirmsskolas mācību satura apguves plānošanu un īstenošanu
nodrošina pirmsskolas pedagogs vai pirmsskolas pedagogs regulārā sadarbībā ar
citiem speciālistiem, iesaistot vecākus vai bērna likumiskos pārstāvjus bērna
mācīšanās atbalstam.
12. Bērnu izglītības programmas apguvei uzņem un atskaita no tās
atbilstoši normatīvajam regulējumam.
IV. Mācību vides raksturojums
13. Izglītības iestādes mācību vide gan telpās, gan tās
teritorijā ir bērna attīstību un mācības veicinoša.
14. Izglītības iestādes fiziskā vide ir piemērota ikviena bērna
vajadzībām, tai skaitā bērniem ar funkcionāliem traucējumiem. Vide ir droša,
daudzfunkcionāla un ērta (bērni var darboties grupās un individuāli, ir iespēja
organizēt mācību centrus vai organizatoriskās zonas, ir izvietotas bērniem
saprotamas norādes un nodrošināta viegla piekļuve mācību līdzekļiem,
priekšmetiem un vietām, kas veicina obligātā mācību satura apguves plānoto
rezultātu sasniegšanu, ir vieta kustībām un atpūtai), estētiska, atbilst
higiēnas normām un nodrošināta ar aprīkojumu daudzveidīgām kustību aktivitātēm
izglītības iestādes teritorijā.
15. Sociāli emocionālā vide garantē drošību, rosina savstarpēju
uzticēšanos un cieņu, vēlmi palīdzēt un savstarpēji atbalstīt mācīšanās procesā
un personiskās grūtībās. Atbilstoši bērna vajadzībām tiek veidotas speciālistu
grupas, kas atbilstoši kompetencei sniedz pedagoģisko palīdzību un koordinē
psiholoģisko un sociālo atbalstu, iesaistot bērna vecākus, pedagogus,
speciālistus un citus izglītības iestādes darbiniekus.
V. Bērna mācību
sasniegumu vērtēšanas kārtība
16. Izglītības iestāde patstāvīgi izstrādā bērna mācību
sasniegumu vērtēšanas kārtību atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības
vadlīnijās noteiktajiem pirmsskolas izglītības vērtēšanas pamatprincipiem.
17. Bērna mācību sasniegumu vērtēšanas kārtībā izglītības
iestāde iekļauj informāciju par vecāku vai bērna likumisko pārstāvju
informēšanas biežumu, apjomu un veidu, kā arī par sadarbības formām ar vecākiem
vai bērna likumiskajiem pārstāvjiem bērna attīstības veicināšanai.
VI. Izglītības
programmas īstenošanai nepieciešamā personāla, finanšu un materiālo līdzekļu
izvērtējums un pamatojums
18. Izglītības iestādes dibinātājs (turpmāk – dibinātājs)
saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka pedagogu profesiju un
amatu sarakstu, un Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka prasības
pedagogiem nepieciešamajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai,
nodrošina izglītības programmas īstenošanai atbilstošu pedagogu personālu.
19. Ņemot vērā izglītības iestādes grupu darba laiku un grupu
skaitu, dibinātājs komplektē izglītības programmas īstenošanai nepieciešamo
pedagogu un pedagogu atbalsta personālu.
20. Dibinātājs izveido izglītības programmas īstenošanai
nepieciešamās ārstniecības, saimnieciskā un tehniskā personāla amatu vienības.
21. Izglītības programmas apguvi nodrošina no dibinātāja finanšu
līdzekļiem.
22. Izglītības programmas īstenošanas izmaksas sedz dibinātājs
atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par pirmsskolas izglītības programmu
īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo.
23. Valsts finansējumu pedagogu darba samaksai dibinātājs sadala
atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par speciālās izglītības iestāžu,
internātskolu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu
(grupu) finansēšanas kārtību vai Ministru kabineta noteikumiem par kārtību,
kādā valsts finansē izglītības programmas privātās izglītības iestādēs.
24. Pedagogu darba samaksu (tai skaitā apmaksājamo un papildus
apmaksājamo darba stundu skaitu vienai amata vienībai nedēļā, kā arī darba
samaksas apmēru) nodrošina dibinātājs atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem
par pedagogu darba samaksu.
25. Ārstniecības, saimnieciskā un tehniskā personāla darba
samaksu veic no dibinātāja finanšu līdzekļiem.
26. Higiēnas prasību ievērošanu un teritorijas, telpu, iekārtu
un inventāra uzturēšanu kārtībā nodrošina izglītības programmas īstenotājs
atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kas nosaka higiēnas prasības
izglītības iestādēm, kuras īsteno pirmsskolas izglītības programmas.
27. Izglītības programmas īstenošanai nepieciešamo materiāli
tehnisko bāzi pašattīstības un radošās darbības veicināšanai nodrošina
dibinātājs.
Izglītības
un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis